Om att vara ofrivillig medborgare i ett land man inte ens kan besöka.

Ja, jag har ända sen barnsben blivit uppläxad av både farmor och farfar om att jag absolut inte får komma och hälsa på. Något jag senare under ungdomsåren förstått inte är möjligt. Jag har bekanta som liksom jag är halv- eller heliranier som kunnat åka. Men med föräldrar, visum och en pappa som gjort sin militärtjänst. I Iran erkänner man, som jag förstått, INTE dubbelt medborgarskap och mitt svenska medborgarskap får inte längre legalt värde om jag åker dvs att jag skulle kunna bli fast i landet. Eftersom Iran ligger i konflikt med andra länder så är det heller inte säkert för mig att åka till länder runt om Iran. Inte för att det lockar. Men jag vet inte hur långt detta sträcker sig i trakterna och om det är okey så länge jag åker med mitt svenska pass som också är det enda pass jag äger. Med alla dessa argument så har jag sedan ett bra tag tillbaka tänkt ta bort mitt Iranska medborgarskap. Jag vill kunna åka vart jag vill utan risk för att åka fast eller bli skickad nånstans.

Nå, så jag kom på att jag skulle ta tag i det igår kväll och så visar det sig att jag inte får ta bort det förrän jag är 25. I och med att min pappa är iranier så blev jag automatiskt medborgare i Iran när jag föddes. Helt ofrivilligt. Av det kan kunde leta fram via riksdagens hemsida  och Sweden Abroad så verkar det som att det är enligt Iransk lag detta gäller. Så, jag tänker faktiskt maila UD och fråga hur man går tillväga. Min lillebror lär ju dessutom betala en bra summa pengar för att slippa militärtjänst. Är det någon som har erfarenhet av detta redan? Måste man vara 25, även när man är ofrivillig medborgare? Eller gäller det bara de som är födda i Iran som kommit hit och vill ta bort sitt medborgarskap?
 
Fan tänk att allt ska vara så krångligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0