Bemöt andra så som du själv vill bli bemött!

Hallå i stugan!
 
Varit på mitt första faddermöte - JA, jag ska vara fadder i vår är det tänkt! Ska bli riktigt roligt - mina egna faddrar kommer också att vara med som faddrar även i vår! Jag tycker själv att bemötandet här på ÖU har varit hur bra som helst (det var synd att jag missade första delen eftersom jag inte bodde centralt) och jag tycker det är otroligt värdefullt! Därför vill jag att de nya studenterna i vår ska få en lika bra start som jag fick och då vill jag vara med!
 
Var dödstrött när jag kom hem men fick pallra mig till posten för att posta brev (nu kommer det mommo!) och handla. Finns det något värre än att gå runt i matbutiken utan att ha någon som helst aning om vad man ska äta?! Fick bli piroger tillslut! På beställning (Blondie) kommer det busenkla receptet, jag var kanske aningen lat och fuskade genom att köpa färdig deg (förlåt Lars, förlåt morfar):
 
1 pkt smördeg (på rulle blir det ca 4 st rektanglar, om det är plattor en/platta)
1 pkt fetaost i bit (inte färdiga bitar!!)
1 pkt frusen spenat
1 ägg
salt
peppar
 
Anledningen till att jag bara skriver ut pkt istället för gram är för att det är alldeles upp till dig som lagar hur mycket fyllning du vill ha i!
  1. Tina spenaten i ett durkslag under ljummet vatten och dela fetaosten i småbitar.
  2. Degen är rätt tunn men börja med att försiktigt kavla ut det bara lite, lite grann.
  3. Dela sedan degen. Har du smördeg på rulle delas den i fyra och du plattor är det ena pirog per platta!
  4. Vispa upp ett ägg i en skål och pensla runt kanten på ena halvan av degbiten.
  5. Fördela sedan jämt av spenat och fetaost på samma halva, salta och peppra, vik över den tomma sidan och försegla med gaffel runt kanterna!
  6. Pensla ägg ovanpå och låt stå i ugnen tills de uppnår en härlig gyllenbrun färg!

Kommentarer
Postat av: Jennifer

Gud va lätt och gott det låter. Man viker alltså en platta eller har man två plattor till en pirog ? Kan man ha annan fyllning ? :kr

Svar: Hur lätt som helst! Man fyller och penslar kanterna på en halva på en platta och så viker man, så ja man viker en platta på mitten! :) Man kan ha vilken fyllning man vill i! Bacon/ost eller stekta champinjoner/paprika är också något jag rekommenderar!! :)
Natalie M

2012-11-02 @ 05:20:25
URL: http://jeennifeera.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0