Friskt hår!

Jag vet inte hur många gånger jag har fått klippa mitt hår 1000 gånger kortare än vad jag själv har velat just för att jag skött det dåligt, men jag har varit jävligt hård på mig själv på den biten senaste åren nu! Tror jag har skrivit det förut, att jag nästan alltid sover med håret i knut just för att det sliter så mycket mindre på håret! Tips no. 1, right there!

No. 2 som jag också predikat om är hårinpackningar.... Ja, jag vet hur det känns, man orkar inte riktigt hålla på alla gånger men vill man ha långt hår - då är det nödvändigt! Och förresten så är det inte så svårt att ta sig an, har ni lite tid ni vill döda någon vardagskväll då ni ändå tänkt duscha så är det perfekt att lägga i lite hårinpackning! Vem har sagt att det behöver vara dyrt?



Har läst en blogg som faktiskt har "stannat", hon som drev den har inte skrivit något i den sen 2008 men den är full av grymma tips, här är några om inpackningar:

Oljeinpackningar är inte så vanliga här i Sverige men används flitigt i andra delar av världen sedan många år tillbaka. I Indien gör kvinnor oljeinpackningar minst en gång i veckan och har gjort i alla år, där görs även tv-reklam för håroljor, vilket vi här i Sverige inte alls är vana vid. Från Shenet: "Oljeinpackningar finns inte på butikens hårvårdshylla, inte för att det är verkningslöst utan för att det är dålig affär att sälja kort och gott vegetabilsk olja som är det enda som behövs".

Oljeinpackning 1:
* 1/4 dl Kokosfett
* 1/2 dl Olivolja
* Lite jojobaolja

Oljeinpackning 2:
* Olivolja, kort och gott.
* Ev två droppar av någon eterisk olja.

Värm det en aning så det är varmt och applicera i torrt hår, särskilt i topparna. Har du torr och känslig hårbotten kan du applicera det på hårbotten också, särskilt jojobaolja är bra för kinkig hårbotten. Har du däremot fet hårbotten så applicera en decimeter ut från hårbotten och ut i topparna. Låt verka i minst en halvtimme, gärna en timme eller två. Ta sedan schampo i torrt hår och börja med att skölja med kallt vatten för att få ut oljan. Om du har mycket torrt hår kan det hända att håret blir lite oljigt i 1-2 dagar efteråt, så gör det i början av en helg, eller var beredd på att ha håret i en knut i några dagar. När håret väl har sugit åt sig oljan blir det mycket mer elastiskt och skinande. Oljeinpackningar är billiga och kan ge jättebra resultat. Läs mer på Shenets sida om oljeinpackningar.


Testade det första receptet i mitt hår idag (minus jojobaoljan!)!
Gjorde lite fel när jag skulle skölja ur det för jag hade nog lite föööööör lite schampoo faktiskt, haha, men när jag väl sköljt ur allt så var mitt hår så himla smidigt och det blev väl lite oljigt eftersom mitt hår var väldigt torrt men det får man nästan räkna med, spela roll känner jag! Resultet är i varje fall oerhört bra, håret känns skönt och friskt så jag rekommenderar verkligen oljeinpackningar!

Kommer fler tips för friskt hår!

Nat


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0