Hur man lagar en enkel persisk maträtt

Jag vet, helt ärligt, inte vad maten heter. Bara att den alltid har funnits på matschemat hemma hos oss since ever. Sen eftersom det alltid har varit min pappa och min farmor som lagat detta så existerar inga mått - de behövs inte heller. Man ska ta mycket av allt helt enkelt. Gå efter magen och antalet individer som ska käka, måtta med ögat. Men jag kan försöka måtta lite...

You need (4 pers):

3 koppar Ris (allra helst Basmati)
3 st lagom stora gula lökar
200 g Räkor (skalade då alltså, brukar vara påsar om 400g så halva påsen)
1,5 dl Russin
1,5 dl valnötter

Salt
Vitpeppar
Kanel
Socker
Matolja


  • Börja med att lägga räkorna i ljummet vatten och slå på ris, skär sedan löken i skivor och om valnötterna är hela - krossa dem i påsen/i en mortel.
  • När riset börjar bli klart alt. står och håller värmen (om ni använder riskokare) så börjar ni med att steka löken i en varm stekpanna med upphettad olja (den får inte vara så varm att den börjar sprätta!!).
  • När löken sen börjar mjukna så slänger ni i räkorna och de krossade valnötterna! Häll även i lite extra olja för annars är det risk att räkor och valnötter bränns fast då lök har en tendens att absorbera vätska snabbt!
  • När räkorna sedan början bli lite gyllenbruna så är det dags att slänga i russinen och efter smak krydda med salt, peppar, kanel och sen en knivsudd socker!
  • När ni sedan tycker att ni fått en bra balans mellan de olika kryddorna och russinen är varma är maten färdig att serveras! Snabbt, gott och annorlunda från den svenska husmanskosten!
Nat

Kommentarer
Postat av: Annelie

Förutom musik så är mat och matlagning ett av mina stora intressen. Och detta låter vansinnigt gott. Måste prova på´t!

2012-02-03 @ 13:31:12
Postat av: linda

åh det lät ju riktigt gott, det måste jag testa! :)



kram! :) <3

2012-02-03 @ 21:25:38
URL: http://www.froggi.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0