♥♥♥♥♥♥♥


(lite fail på denna bild eftersom Jenna är med men shit the same)

LOVELOVELOVELOVELOVELOVELOVELOVELOVELOVELOVELOVELOVELOVELOVELOVELOVELOVELOVELOVELOVELOVELOVE
LOVELOVELOVELOVELOVELOVELOVE!!!
Season 3 in my fuckin' heart!



Från det  ena till det andra... här får ni en intervju med Gilby Clark från Rocknytt.se, läs, förstå, njut;

Rocknytts Fredrik Ek Sotka har träffat Gilby Clarke i Stockholm och pratat soloalbum, Sverigeturné samt en hel del Guns N' Roses.

Du gör 8 spelningar i Sverige, det är ovanligt att artister gör så omfattande turnéer. Hur gick det till?

Det är faktiskt tack vare Chris från Badmouth. Han har plockat hit en hel del amerikanska band, många av dessa vänner till mig. Så jag gav det ett försök! När jag turnérar finns det en tendens till att göra en eller två spelningar, med ganska kort varsel. Många skickar e-mail och skriver om hur de missade spelningarna! Så nu har turnén varit officiellt ute ett par månader, vi spelar i hela Sverige.

Showen är inte direkt ett typiskt gig. Istället kör du en liten del av konserten akustisk. Hur har det funkat under tidigare konserter?

Det är kul är blanda lite. Vissa låtar funkar bättre akustiskt och det blir en annorlunda upplevelse för publiken. Det blir mer intimt.

Hur funkar det att framföra låtar som ensam gitarrist och sångare?

gill

Jag gillar det. Det var länge sen jag använde mig av en kompgitarrist. Jag tror det var under min första soloturné (1994, skribentens anmärkning). Jag gillar trios, det blir ett helt annat sound. Min gitarr… den blir mer tydlig utan en gitarr bakom. Visst det kan bli tunt under solon, men det ger basisten lite mer utrymme också!

Kan du berätta lite om skapandet bakom ditt första soloalbum, Pawnshop Guitars?

När jag först började skriva låtar, efter Use Your Illusion-turnén, var Guns N' Roses ännu inte upplöst. Det fanns en känsla i bandet att vi skulle ta en längre paus. Jag började skriva och presenterade materialet för Axl och Slash, men de var inte intresserade. Jag kollade läget med killarna, om det var lugnt om jag började sätta ihop ett soloalbum. Bara för att hålla igång. Jag fick ett kontrakt med Virgin Records, eftersom vi fortfarande var aktiva i bandet så bidrog Axl, Slash, Sorum och McKagan till albumet. När albumet var klart och redo att släppas splittrades bandet. De spelade in en cover med en annan gitarrist men det funkade inte.

Några planer på att släppa nytt framöver?

Jag svarar alltid ja när någon frågar, sen händer inget haha! Nytt album, förhoppningsvis. Nytt livealbum, nej. Jag har bara släppt ett studioalbum sedan senaste liveskivan så det blir inte av. Just nu har jag sex låtar färdiga och inspelade, när jag har 10-12 blir det ett nytt album. Men nu för tiden behöver du inte släppa ett helt album för att få ut din musik. Det funkar minst lika bra att släppa låtar för nedladdning på hemsidan. Jag är inte säker på i vilket format den nya musiken kommer släppas i, men den kommer!

Var du någonsin inblandad i Velvet Revolver?

Nej. Jag visste inte ens om att bandet var på gång. De testade med Izzy innan de plockade in Dave Kushner. Jag spelade i Heart och skrev på min Swagskiva under den här perioden, jag träffade inte på de andra så mycket då.

Kärnmedlemmarna i Velvet Revolver var Slash, Duff McKagan och Matt Sorum, med vilka du du spelade in skivor och turnérade världen runt med i Guns N' Roses. Hur gick det till när du blev medlem i bandet?

Väldigt enkelt, Slash frågade mig! När Izzy var på gång att lämna bandet ville Axl ha Dave Navarro som istället gick till Red Hot Chili Peppers. Slash föreslog mig, vi har alltid haft bra kemi som gitarrister. Du kan ta en bra gitarrist som Slash och sätta honom i samma band som en annan bra gitarrist, som... Slash. Men bara för att två gitarrister är grymma betyder inte det att kemin mellan dem blir bra.

Du och Slash fortsätte samarbeta även efter Guns N' Roses?

Först gjorde vi min platta, sen bildade han Slash's Snakepit där jag skrev en del låtar. Både jag och Slash presenterade låtmaterial för Axl, men han sa att det inte var riktningen han ville gå i. Då tog jag min musik och släppte solo, och Slash tog sin musik och släppte den med Snakepit. Vi spelade senast tillsammans med Duff och Matt i New York för ett par veckor sedan.

Fanns det några planer på att släppa ett nytt studioalbum?

Vi försökte! Men det gick inte. Om du tar Pawnshop Guitars, It's Five A'Clock Somewhere och Chinese Democracy och blandar ihop albumen får du en bild om hur ett nytt Guns N Rosesalbum hade låtit på den tiden. Dessa tre album härstammar från 1994, strax innan bandet lades ner. Axl hade en klar idé om hur vårt nya album skulle se ut, han nekade vårt material och resultatet av hans idé är Chinese Democracy.

Bandet hade stora interna problem när du blev medlem. Om Axl hade hoppat av, tror du att bandet tillsammans med dig, Slash, Duff och Matt hade kunnat fortsätta än idag med en annan sångare?

Det som för mig var stort med Guns N' Roses var hur pass viktiga alla medlemmar var för bandets sound. Men mest av allt handlade det om hur Axl sjöng med Slash gitarrspel. Men Duffs sätt att spela bas, och Matts sätt att spela trummor, det var också viktigt för hur bandet lät. Du kan ersätta folk men det ändrar soundet. Jag tycker att den nya musiken (Chinese Democracy, skribentens anmärkning) är bra musik, men jag förknippar det inte med Guns N' Roses. Jag förknippar det med Axl.

Bandet gick från sitt opolerade gatusound till att bli världens största rockorkester. Tror du att detta kan bero på att du och Matt kom in i bandet och ersätte Izzy Stradlin och Steven Adler?

Det handlar bara om teknik. Matt är en bättre trummis än Steven och jag är en bättre gitarrist än Izzy, rent tekniskt. Jag säger inte att jag är en bättre gitarrist än Izzy, han har skrivit några av hårdrockshistoriens bästa låtar och hans gitarrspel är en stor del av det. Bandet med mig och Matt blev tekniskt bättre, det fick Slash att spela bättre och Axl att sjunga bättre. Use Your Illusion var inte Izzy, det var inte Steven. Det var inte i den riktningen de ville gå. Under turnén var bandet på sin topp, vi var tekniskt bättre och vi hade ett otroligt låtbagage.

2006 startade du ett band med Jason Newstedt från Metallica och Tommy Lee från Mötley Crüe. Var detta bara ett resultat från tv-serien som ni spelade in eller fanns det musikalisk kemi i bandet?

Bandet var ett resultat från tv-serien Rockstar Supernova, jag blev tillfrågad vilka jag helst ville ha med i programet. Målet var att bilda ett band som skulle hålla på lång sikt och fortsätta släppa skivor. Först kom Tommy och vi frågade Jason om han ville vara med. Det var jättekul att göra serien, men när vi skulle fortsätta vara ett band upptäckte vi att det var svårt. Tommy hade sitt Mötley Crüe. Jag var beredd att släppa de skrivor jag höll på att producera. Jag ville att det skulle funka, Tommy hade varit tvungen att hoppa av Mötley Crüe för att det skulle ha funkat. Han ville såklart inte, då insåg jag och Jason att det inte skulle funka.

Tack och lycka till ikväll!



 

Nat



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0